Pages

Saturday, August 27, 2011

Menjelang Hari Raya....

Tak lama lagi umat islam akan menyambut Hari Raya setelah sebulan berpuasa. Eh...betul-batul tak lama lagi ni. Persiapan? ....kebanyakannya mengadakan segalanya secara sederhana. Baju anak-anak tambahlah sikit sebab dah hampir berjaya sebulan berpuasa. Agak mengagumkan sebab si adik baru 5 tahun. Apa-apa pun ibu dan ayah bersyukur dengan ketekunan si comel berdua ni. Baju ibu dan ayah?...sekadar membeli menang memakai hari bekerja nanti. 

Kuih muih semuanya tak di buat. Totally beli. Orang kerja kuat lah katakan... Cuma persiapan memasak rendang dan lemang memang pastinya meriah. Mana yang nak cari buluh. Buluh suai ker tidak dan berapa banyak nak di beli. Itu belum masuk nak cari daun pisang yang nak digunakan dalam buluh. Daun yang tua tak boleh. Pulut juga perlu dibeli dan direndam...perghhh...memang banyak benda yang perlu dibeli dan dicari. Kayu api juga kenalah ada. Ketupat?...memang dah lama tak anyam ketupat. Biasanya beli yang segera. tapi masih ada yang anyam sendiri ketupat. Ketupat daun lebih lama tahan banding ketupat segara yang direbus. Bab rendang pulak favournya ikut musim siapa yang balik. Tahun ni rendang daging yang menang. he..he.. Ada menu sampingan untuk menjadikan rendang daging semakin sedap dimakan dengan ketupat. Nak tau apa dia? Sambal udang dan kuah kacang. Huh..huh....sedap nyerrrr.

Buat juadah raya memang meriah walaupun penat.... time nie lah biasanya ader juru gambar bebas yang suka nak ambik post2 vogue. :) Memasak juadah biasa nya makan satu arie...tapi nak makan semua yang terhidang sekejap je dah sapan....betul tak?....:) 

Walaubagai manapun menjelangnya bulan syawal yang bakal menjelang ini dan Hari Raya yang bakal diraikan kami sekeluarga ingin mengucapkan selamat Hari Raya maaf zahir dan batin buat pembaca blog kami dan terima kasih kepada anda yang ada mengunjungi Tasek Homestay  mahupun blog ini. Kunjungan dan sokongan anda amat kami hargai.:) Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin.




No comments:

Post a Comment