Pages

Friday, August 5, 2011

Makan- makan di Melaka.

Bagi mereka yang gemar makan-makan, Melaka adalah satu destinasi yang kaya dengan kepelbagaian. Kalau sampai ke Melaka, of course la trademark untuk makan-makan adalah asam pedas . Memang ada rasa dan memang sedap. Asam pedas yang sedap  di  Asam Pedas Power Abg Piee di Jalan Puteri Hang Li Poh, Bukit Cina. Memang sedap sampai menjilat jari dan berasap-asap telinga. Ehmmm...dah namanya asam pedas mestilah pedas kan.

Makan malam yang sedap pasti ikan bakar di Anjung Batu. Biasanya pengunjung disajikan dengan nasi lemak yang dimakan bersama-sama ikan bakar. Lagi satu tempat ikan bakar ada di Umbai dan kalau di muara pula Muara Sungai Duyung - Alai. Ikan bakar kat sana best jugak. yang pasti pergilah pada hari weekdays. Taklah ramai sangat orang. Pergi sebelum maghrib barulah dapat 'book' tempat yang selesa. Selain daripada itu  Ikan Bakar Malim ada juga menyediakan ikan bakar yang sedap.


Coconut shake kat jalan klebang tu pun katanya sedap...pada siapa yang sukakan kelainan.
setiap kali lalu jek.. mesti que panjang.. memang sedap..tambah-tambah kalau yang special..ada ice-cream. Kalau nak cari nasi beriani gam pula di Lot 85 ( depan maktab) pon ok. Selain daripada tu, kari kepala ikan dan asam pedas dia pun sedap.

Bagi yang gemarkan tomyam pula Tomyam Klasik yang terletak di sungai putat berdekatan dengan IPD Melaka tengah tu satu destinasi yang menarik juga. Restoran ini di bina di atas air. Jadi sambil makan, sambil menikmati pemandangan ikan yang berenang-renang. ohhh..ye, kura-kura pun ada juga. dengan kata lain amat selesa jika berkunjung dengan keluarga sebab adanya ruang yang santai , boleh makan sambil bersila. Walaubagaimanapun ruang tersebut agak terhad.


Pernah makan Yong Tau Foo versi Melaka?... best sebab versinya macam mi sup juga. Terpulang pada kita untuk makan dengan mi hoon , mi kuning atau kuey tiau dimakan dengan bahan-bahan wajib Yong Tau Foo. Ada disertakan sosnya yang tentunya beri satu kelainan ....sedappp. Tempatnya di Medan Selera , Pantai Puteri , Tanjung Kling Melaka. Tempat ni memang ramai orang la... tapi memang best. Banyak sebenarnya makanan yang sedap-sedap di Melaka . Banyak yang boleh dirasa...apa tunggu lagi...mai...lah ke Melaka.

No comments:

Post a Comment